PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) to międzynarodowe badanie osiągnięć w rozumieniu czytanego tekstu przeprowadzane od 1991 roku na reprezentatywnych próbkach dziesięciolatków. W projekcie PIRLS 2006 bierze udział 40 krajów. Badanie koordynuje IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie ds. Oceny Osiągnięć Szkolnych z siedzibą w Amsterdamie i centrum obliczeniowym w Hamburgu.
Przedmiotem pomiaru jest czytanie: - dla doświadczenia literackiego (teksty literackie) - w celu uzyskania informacji (teksty użytkowe). W trakcie badania uczeń rozwiązuje test składający się z dwóch części, odpowiadających dwóm wymienionym wyżej rodzajom czytania. Na wykonanie każdej części, składającej się z tekstu i kilkunastu zadań (zamkniętych i otwartych), przeznacza się 40 minut – z 10-minutową przerwą.
Pomiarowi osiągnięć w czytaniu towarzyszy badanie ankietowe: - uczniów (m.in.: zainteresowania, stosunek do nauki czytania, metody uczenia się czytania, otrzymywana pomoc) - nauczycieli (m.in.: przygotowanie zawodowe, metody nauczania czytania, pomoce dydaktyczne, ocenianie) - rodziców (m.in.: rozwój dziecka, wykształcenie i sytuacja socjoekonomiczna, pomoc udzielana dziecku, opinia o szkole) - dyrektorów szkół (m.in.: zasoby szkoły, strategie nauczania, rola dyrektora, współpraca z rodzicami).
Polska przystąpiła do projektu PIRLS 2006 na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 stycznia 2004 r. Wykonanie zadania zlecono Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dyrektor tej instytucji, Maria Magdziarz, powołała z dniem 9 września 2004 r. grupę seminaryjną w składzie: · prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski – koordynator krajowy (Instytut Psychologii PAN) · Adam Brożek – kierownik projektu (CKE) · dr Roman Dolata (Wydział Pedagogiczny UW) · dr Jacek Kozieł (OKE w Łodzi) · dr Henryk Szaleniec (OKE w Krakowie) · Agata Wiśniewska (CKE) · Dominik Mytkowski (CKE) · Adrianna Paszkiewicz-Gatkowska (rekomendowana przez OKE w Warszawie) · Anna Szmyt (rekomendowana przez OKE we Wrocławiu) · Zofia Badura-Tegnerowicz (rekomendowana przez OKE we Wrocławiu).
Grupa seminaryjna przygotowała dobór próbki pilotażowej, przełożyła z języka angielskiego testy, kwestionariusze ankiet oraz Podręcznik administratora PIRLS w szkole (szczegółową instrukcję badania). Następnie w drodze przetargu wyłoniono wykonawcę badania pilotażowego – PENTOR Instytut Badania Opinii i Rynku S.A. Badanie pilotażowe objęło ok. 1400 uczniów z 35 szkół, przeprowadzono je w kwietniu 2005 r. Po badaniu prace uczniów zostały przez członków grupy seminaryjnej sprawdzone, a rozwiązania zadań otwartych zakodowane wg międzynarodowego klucza. Połowa prac była kodowana podwójnie (niezależnie przez dwóch koderów) – co jest podstawą oszacowania rzetelności kodowania. Na koniec wszystkie dane zostały wprowadzone do bazy i przekazane do centrum obliczeniowego w Hamburgu. Po zweryfikowaniu danych IEA stwierdziła, że spełniamy wszystkie normy uprawniające do włączenia wyników naszych uczniów do międzynarodowych porównań.
Harmonogram dalszych działań w ramach projektu PIRLS 2006 jest następujący: 2005: - założenie bazy danych dla szkół, uczniów i nauczycieli na badania główne w kwietniu 2006 r. - przetłumaczenie testów kotwiczących (użytych w poprzednim badaniu) - przygotowanie do druku zeszytów testowych i kwestionariuszy ankiet 2006: - wydrukowanie zeszytów testowych i kwestionariuszy ankiet - przeprowadzenie badania głównego na próbce ok. 5500 uczniów ze 150 szkół - sprawdzenie i zakodowanie rozwiązań zadań otwartych - wprowadzenie danych do bazy i przekazanie jej do centrum obliczeniowego w Hamburgu - napisanie Encyklopedii (informacji o polskim systemie szkolnym – do międzynarodowego raportu) 2007: - opracowanie i wydanie (grudzień) międzynarodowego raportu PIRLS 2006.
Warszawa, październik 2005 r.
|